Euroopan joulutorien kärkeen lukeutuvilla Tuomaan Markkinoilla viihdyttiin

Lauantaina 22.12. sulkeutuneet Tuomaan Markkinat saivat ihmiset todella liikkeelle ja viettämään aikaa yhdessä ruoan ja ohjelman äärellä sekä saunassa.  Helsinkiläiset ovat oppineet viihtymään joulutorilla kuin eurooppalaisilla ikään. Kävijäkyselyyn vastanneista yli 85 % kertoi viettäneensä torilla aikaa enemmän kuin puoli tuntia. Yhä useampi kävijä vierailee joulun tunnelmassa useita kertoja ja yhä useammalle Tuomaan Markkinat on tärkeä perinne. Elämykset, kuten joulusauna, korkeatasoinen ruokatarjonta ja lavaohjelma houkuttelivat helsinkiläiset ja matkailijat sankoin joukoin Senaatintorille viihtymään.

Tuomaan Markkinoilla vieraili kolmen viikon aikana noin 320 000 kävijää, edellisvuosien tapaan. Tuomaan Markkinoiden Joulusauna sai lähes 800 ihmistä 40 eri maasta Juttusaunan lempeisiin löylyihin. Lauteilla piipahti ensikertalaisia Yhdysvalloista ja Italiasta, perheitä välilaskulla ja seurueita Slushista.

Kansainvälinen media nosti Helsingin Euroopan kiinnostavimpien jouludestinaatioiden joukkoon, Tuomaan Markkinat veturinaan. Kävijöitä noin 300 000, yli 20 000 kuvatägäystä Instagramissa ja 57 000 tapahtumavastausta Facebookissa, tuhansia litroja glögiä, liki 150 000 karusellinpyörähdystä, lukuisia kansainvälisen median edustajia ja vaikuttajia sekä tv-kuvausryhmiä muiden muassa Kiinasta, Venäjältä ja Japanista. Joulun matkakohdelistauksissa paistatteli designistaan, saunastaan ja ruoastaan suitsutettu Tuomaan Markkinat.

Aikaa lahjaksi ja itselle

Joulun ilmiö, aineettomien joululahjojen ja hyväntekeväisyyden suosio, näkyi myös Tuomaan Markkinoilla. Ihmiset haluavat antaa lahjaksi aikaa, ja antaa sitä myös hetken itselleen – kauniin joulutorin tunnelmassa. Joululahjakeräykset ja sulkeutumispäivän keräys vähävaraisten joulujuhlaa varten keräsivät lahjoituksia sekä kaupunkilaisilta että joulutorin toimijoilta.

Tuomaan Markkinat siirtyy tapahtumasäätiöön 

Torikortteleita hallinnoiva Helsingin Leijona Oy on tuottanut Tuomaan Markkinoita vahvalla kehitysotteella vuodesta 2014. Tuomaan Markkinat haluttiin nostaa Euroopan kiinnostavimpien joulutorien joukkoon, paikallisia erityispiirteitä sekä uusia ja vanhoja perinteitä syleillen. Samoin koko Helsingin joulu ansaitsee vielä lisää ylistystä: talvikauden hyödyntämisessä riittää potentiaalia. Nyt Helsingin vanhin, suurin ja kaunein joulun ulkoilmatori siirtyy Helsingin uuden tapahtumasäätiön tuotettavaksi muiden kaupungin tapahtumien ohella.