Selkokieli
Tällä sivulla on tietoa vuoden 2024 Tuomaan Markkinoista selkokielellä.
Tuomaan Markkinat on joulutori Helsingin keskustassa
Tuomaan markkinat on Helsingin suurin joulutori. Tule torille ja nauti joulun tunnelmasta! Herkuttele ruoalla ja osta joululahjoja. Markkinoilla on myös paljon ohjelmaa, kuten musiikkia. Lapsille on karuselli.
Tervetuloa Tuomaan Markkinoille 29.11.–22.12.2024. Tapahtuma on Senaatintorilla. Se on kaikille avoin ja ilmainen.
Tule syömään ja juomaan
Tuomaan Markkinoilla on mukana monia ravintoloita. Ravintoloissa on paljon luomuruokaa ja lähiruokaa. Monet ravintolat myyvät kasvisruokaa ja vegaanisia annoksia.
Tänä vuonna Tuomaan Markkinoilla on enemmän joulujuomia ja makeita herkkuja kuin ennen. Voit juoda esimerkiksi erilaisia joulukahveja tai glögiä, joka on tehty luomumansikoista. Syö lörtsypiirakoita tai maista erilaisia riisipuuroja. Riisipuurossa voi olla esimerkiksi suolakaramellin tai aasialaisen ruoan makua.
Voit ostaa ruokaa mukaan tai ruokailla tapahtuma-alueella Ravintolapihalla tai Herkkupihalla. Näillä alueilla on paljon istumapaikkoja, myös isoille seurueille. Alueet on lämmitetty, ja niiden päällä on katos. Ravintolapiha on anniskelualue, eli siellä myydään alkoholijuomia.
Osta joululahjoja
Tuomaan Markkinoilla on noin 120 pientä mökkiä, joista voit ostaa herkkuja ja erilaisia tavaroita.
Esimerkiksi Patisserie Teemu Aura -leipomo on ensimmäistä kertaa mukana Tuomaan Markkinoilla ja myy kuuluisaa hapanjuurileipäänsä. Voit ostaa markkinoilta myös esimerkiksi muikun mätiä.
Markkinoilta löydät myös esimerkiksi joulukoristeita sekä nahkaisia laukkuja ja tossuja.
Katso Tuomaan Markkinoiden kaikki ravintolat ja tavaroiden myyjät tältä sivulta. Sivu on suomen yleiskielellä.
Ohjelmaa koko perheelle
Tapaa joulupukki ja nauti musiikista. Tuomaan markkinoilla on myös paljon erilaista ohjelmaa.
Esimerkiksi lauluyhtyeet Flok ja CALLA, Pop & Jazz Konservatorion muusikot sekä Britannian armeijan orkesteri British Army Band Tidworth esittävät musiikkia Tuomaan markkinoilla. Suomen itsenäisyyspäivänä 6. joulukuuta markkinoilla voi nähdä ylioppilaiden kulkueen ja 13.12. Lucia-neidon.
Katso Tuomaan Markkinoiden koko ohjelma tältä sivulta. Sivu on suomen yleiskielellä.
Tapahtuman vastuullisuus ja esteettömyys
Tuomaan Markkinat on vanha ja perinteinen tapahtuma. Tapahtuman järjestäjät haluavat tukea kestävää kehitystä. Kestävää kehitystä on esimerkiksi se, että markkinoiden ravintola-alueella on paljon lähiruokaa, luomuruokaa ja Reilun kaupan tuotteita. Koko tapahtuma suunnitellaan niin, että se on ympäristölle ystävällinen.
Tapahtuma haluaa tukea myös pieniä yrityksiä, kuten käsityöalan ammattilaisia.
Tuomaan Markkinoiden alueelle on esteetön kulku. Tuomiokirkon edessä Hallituskadulla on saattoliikenteen jättöpaikka. Herkkupihalla ja Ravintolapihalla on esteetön WC.
Lue lisää Tuomaan Markkinoiden vastuullisuudesta ja esteettömyydestä. Sivu on suomen yleiskielellä.
Tervetuloa avajaisiin!
Tuomaan Markkinoiden avajaiset ovat perjantaina 29. marraskuuta.
Joulupukki on avajaisissa kello 14–19, ja lauluyhtye Flok esittää jouluista musiikkia kello 16. Lisäksi myyjien mökeillä on työnäytöksiä. Tutustu esimerkiksi lasinpuhallukseen tai kastanjoiden paahtamiseen tai katso, miten seppä takoo metalliesineitä.
Tuomaan Markkinat on Helsingin Senaatintorilla 29.11.–22.12.2024.
Tapahtuma on auki perjantaina ja lauantaina kello 11–20
ja muina päivinä kello 11–19.
Tapahtumaan on vapaa pääsy.
Itsenäisyyspäivän iltana 6.12. ylioppilaiden soihtukulkue päättyy Senaatintorille.
Lucian päivän iltana 13.12. Lucia-neidon kulkue lähtee torilta.